Als de huurovereenkomst vanwege een huurachterstand wordt ontbonden, kiest de verhuurder er soms voor om alsnog een betalingsregeling te sluiten met de huurder. Als de huurder de betalingsregeling niet nakomt, volgt alsnog ontruiming van de woning. Dat het voor de verhuurder van groot belang is om de afspraken en voorwaarden goed vast te leggen, bewijst een uitspraak van de rechtbank Rotterdam van 26 juni 2020 maar weer eens. Als de huurovereenkomst vanwege een huurachterstand wordt ontbonden, kiest de verhuurder er soms voor om alsnog een betalingsregeling te sluiten met de huurder. Als de huurder de betalingsregeling niet nakomt, volgt alsnog ontruiming van de woning. Dat het voor de verhuurder van groot belang is om de afspraken en voorwaarden goed vast te leggen, bewijst een uitspraak van de rechtbank Rotterdam van 26 juni 2020 maar weer eens.

De verhuurder in kwestie kwam na een ontbindingsvonnis een betalingsregeling overeen met de bewindvoerder van de huurders. De afspraak hield in dat de bewindvoerder drie maanden lang € 100,- per maand moest overmaken naast de lopende huur. Deze afspraak zou na die drie maanden herzien worden, maar dat gebeurde niet. In plaats daarvan werd een paar maanden later de ontruiming aangezegd. De woning wordt echter niet ontruimd. Wel wordt beslag gelegd op de huurtoeslag. Als na ruim anderhalf jaar ook bij de Belastingdienst niets meer geïnd kan worden, stelt de bewindvoerder voor om de betalingsregeling te hervatten. De verhuurder gaat daar niet mee akkoord en zegt met het inmiddels ruim twee jaar oude vonnis opnieuw de ontruiming aan.

De huurders stellen dat door de regelingen een nieuwe huurovereenkomst is ontstaan. De kantonrechter leidt uit de omstandigheden van het geval af dat inderdaad sprake is van een nieuwe huurovereenkomst. De kantonrechter wijst er op dat de betalingsregeling niet is herzien en daarna geen overeenkomst meer tussen partijen bestond. In de periode daarna is een ontruiming zonder voorwaarden opgeschort en is de huur ruim anderhalf geïnd met het beslag op de huurtoeslag. Die omstandigheden brengen mee dat de huurders er op mochten vertrouwen dat zij weer huurders waren.

Het oude ontbindingsvonnis hing als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de huurders. Het zwaard verdween echter toen de verhuurder na afloop van de betalingsregeling niet duidelijk aangaf onder welke voorwaarden de huurders in de woning mochten blijven wonen. Het gevolg: een nieuwe huurovereenkomst en een niet meer bruikbaar ontbindingsvonnis.